Przygotuję ustroje w ramach każdego poziomu cywilizacyjnego. Dla Arabów i Berberów wstępnie przygotowuję ustrój, który da im m.ib. bonus do handlu karawanami (kolejny sekret zdradzony! )
Projekt wygląda następująco:
- Gr. 1: królestwo barbarzyńskie; despotyzm barbarzyński (specjalny ustrój dla Wandalów); imperium rzymskie; imperium wschodnie.
- Gr. 2: związek plemienny/prymitywne królestwo; plemiona beduinów; plemiona barbarzyńskie bez ośrodka władzy centralnej;
- Gr. 3: bezwzględni łupieżcy. :>
Piszcie, jakie modyfikatory wg was powinny się znaleźć w każdym ustroju. Na razie mam garść pomysłów, przykładowo imp. rzymskie będzie miało dochód obniżony o 50% (biurokracja), koszt rekrutacji jednostek, dwukrotnie wyższy koszt utrzymania woja, możliwą tolerancję dla 5 kultur itd.
Offline
Barbarzyńcy ci co w lasach mieszkają to
+ do walki na terenach leśnych
+ do produkcji lekkiej piechoty i łuczników
+ zwiększona szybkość przemieszczania po terenach leśnych
0 do lekkiej kawalerii i łuczników
- do produkcji reszty jednostek
- do walki w polu
- do dochodów
Offline
Dla grupy trzeciej:
-bardzo duży minus do dochodów
-darmowa rekrutacja. Jeśli gracz nie będzie w stanie utrzymać armii, ta będzie grabić jego własne prowincje.
-Koszt utrzymania znacznie się zmniejsza, gdy armia jest na terytorium przeciwnika.
-Bardzo duże ryzyko wybuchu wojny domowej, np. po nieudanej wyprawie.
-Duże dochody z grabieży.
Ostatnio edytowany przez Graff (24-03-2008 19:23:32)
Offline
Wrzucam, to co zrobiłem przez ostatni tydzień dla sprawy ustrojów. Nie jest tego dużo, ale zawsze coś. Podczas pisania w wordzie wyboldowałem co ważniejsze rzeczy, ale nie idzie tego skopiować, a mi się ręcznie podmieniać nie chce. Wymęczycie więc nieco swoje oczka.
1.Zorganizowane społeczności państwowe
Państwa o najwyższym poziomie rozwoju, o dobrze zorganizowanych strukturach władzy. Większość krajów z tej grupy zajmuje tereny dawnego Cesarstwa Rzymskiego. Tradycje i kultura rzymska na tych terenach są nadal silne, co może być zarówno szansą, jak i przekleństwem nowych, półbarbarzyńskich spadkobierców imperium. Poza sferą wpływów śródziemnomorskich znajduje się Persja pod rządami dynastii Sasanidów.
Ustroje dostępne w 1. grupie cywilizacyjnej:
Imperium Rzymskie
Cesarstwo Wschodniorzymskie w dużym stopniu uniknęło germańskich najazdów, które położyły kres istnieniu zachodniej części imperium. Na początku VI wieku w Bizancjum nadal silne były instytucje rzymskie, często zbiurokratyzowane i przeżarte korupcją.
Cechy ustroju:
- Dochód państwa o ustroju imperium jest ściśle uzależniony od autorytetu cesarza i jego umiejętności kontroli rozbudowanego aparatu administracyjnego. Um. dworskie cesarza * 10% to procent dochodów z prowincji, jaki trafia do skarbca.
- Armie cesarskie, w przeciwieństwie do królestw barbarzyńskich, nie mogą polegać na pospolitym ruszeniu wojowników plemiennych. Zrekrutowanie nowej jednostki kosztuje tyle, ile wynosi jej roczne utrzymanie. Dodatkowo koszt utrzymania jednostek jest potrojony.
- Do armii można powołać co najwyżej 10% populacji z prowincji.
- Dowódcy wojskowi cesarstwa są doskonale przygotowani do pełnienia swoich zadań. Każdy nowy dowódca otrzymuje +2 do um. wojskowych.
- Stolica cesarska jest jednym z najwspanialszych miast na świecie, domem filozofii i nauki. Każdy nowo narodzony potomek otrzymuje +1 do um. dworskich i +2 do wiedzy.
- Imperium obejmuje rozległe ziemie zamieszkane przez różnorodne ludy i wyznania. Oprócz religii państwowej, cesarstwo zapewnia tolerancję dla dodatkowej religii. Analogicznie, cesarstwo może tolerować do 4 odmiennych kultur prócz państwowej.
- Imperium otrzymuje każdego roku dodatkowe 5 punktów.
- Cesarstwo jest bardzo wrażliwe na wszelkie kryzysy wewnętrzne. Koszt podwyższenia stabilności prowincji jest podwojony. Koszt podwyższenia stabilności kraju również jest podwojony. Maksymalna możliwa stabilność wynosi +3.
Królestwo barbarzyńskie
Po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego na jego dawnych terytoriach wyrosły nowe organizmy państwowe. Były to swoiste konglomeraty kultury rzymskiej i germańskiej. Bardzo nieliczni najeźdźcy sprawowali władzę nad wielkimi rzeszami ludności romańskojęzycznej, z biegiem czasu zatracając własną kulturę i asymilując się z podbitą populacją. Najwyższą władzę w królestwie barbarzyńskim sprawował król będący władcą swojego ludu i militarnym namiestnikiem swych ziem z nadania cesarza, co stwarzało pozory ciągłości władzy imperialnej.
Cechy ustroju:
- Dochód państwa o ustroju królestwa barbarzyńskiego wynosi 100% dochodów prowincji.
- Armia królestwa opiera się germańskich wojownikach i może być rekrutowana tylko wśród populacji o kulturze państwowej. Rekrutowanie wojska jest darmowe, koszt utrzymania jest zwykły. Pod broń można powołać co najwyżej 30% populacji z prowincji.
- Każdy członek plemienia od najmłodszych lat zaznajamiany jest z orężem i umiejętnościami walki. Dowódcy wojskowi otrzymują +1 do um. wojskowych.
- Dowódcy wojskowi kosztują 2 razy mniej.
- Każdy potomek również otrzymuje +1 do um. wojskowych.
- Królestwo barbarzyńskie zapewnia tolerancję dla jednej dodatkowej kultury.
- Maksymalna możliwa stabilność wynosi +2.
Despotyzm barbarzyński
Unikalna forma rządów, występująca jedynie w kr. Wandalów. Władca Wandalów porzucił jakiekolwiek formy demokracji plemiennej, w jej miejsce wprowadzając władzę absolutną we wszystkich aspektach. Dawni posiadacze ziemscy zostali pozbawieni majątków, które przeszły w ręce najeźdźców. Wandalowie stworzyli zamkniętą kastę rządzącą, poddając brutalnemu uciskowi lokalną ludność rzymską.
Cechy ustroju:
- Dochód barbarzyńskiego państwa despotycznego wynosi 150% dochodów prowincji.
- Armia w despotyzmie opiera się germańskich wojownikach i może być rekrutowana tylko wśród populacji o kulturze państwowej. Rekrutowanie wojska jest darmowe, koszt utrzymania jest zwykły. Pod broń można powołać co najwyżej 30% populacji z prowincji.
- Koszt budowy i utrzymanie floty jest zmniejszony o połowę.
- Każdy członek plemienia od najmłodszych lat zaznajamiany jest z orężem i umiejętnościami walki. Dowódcy wojskowi otrzymują +1 do um. wojskowych.
- Każdy potomek również otrzymuje +1 do um. wojskowych.
- Dowódcy wojskowi kosztują 2 razy mniej.
- Despotyzm barbarzyński nie toleruje żadnych innych kultur.
- Koszt podwyższenia stabilności prowincji jest powiększony czterokrotnie.
- Maksymalna możliwa stabilność wynosi +2.
Imperium wschodnie
System władzy w perskim Imperium Sasanidów. Głową państwa jest szach, który wspierany jest przez liczne grono doradców. System jest również podatny na korupcję, ale w mniejszym stopniu niż bizantyjski.
Cechy ustroju:
- Podobnie jak w przypadku imperium rzymskiego, rozbudowana biurokracja może sprawiać problem w skutecznym ściąganiu podatków. Dochód imperium wschodniego wynosi 50% dochodów prowincji+ um. dworskie władzy * 5%.
- Armia imperium wschodniego opiera się na profesjonalnych wojownikach, kształconych od najmłodszych lat w swoim fachu. Z drugiej strony, piechotę stanowią zazwyczaj jednostki z poboru, nędznej jakości Rekrutacja jednostek kawaleryjskich kosztuje tyle, ile roczne utrzymanie. Dodatkowo koszt utrzymania jest podwojony. Rekrutacja jednostek piechoty jest darmowa, koszt utrzymania jest zwykły.
- Do armii można powołać co najwyżej 10% populacji z prowincji.
- Każdy dowódca wojskowy otrzymuje +1 do um. wojskowych.
- Nauka w Persji stoi na bardzo wysokim poziomie. Każdy potomek otrzymuje +1 do um. dworskich, +1 do wiedzy.
- Persja Sasanidów utrzymywała rozległe kontakty handlowe z krajami azjatyckimi. Koszt rozwoju handlu morskiego i lądowego jest zmniejszony o połowę.
- W Persji Sasanidów ogólnie utrzymywała się tolerancja religijna. Można tolerować dodatkowe wyznanie poza zoroastryzmem.
- Kultura perska silnie broniła się przed jakimikolwiek wpływami sródziemnomorskimi. Imperium wschodnie nie toleruje kultury rzymskiej i greckiej. Poza nimi, może tolerować dwie dodatkowe kultury prócz perskiej.
- Maksymalna możliwa stabilność wynosi +3.
Offline
Do tych przedstawionych nie mam zastrzeżeń. I parę propozycji:
Beduini: 50% dochodu, maksymalna stabilność 0, zdecydowanie niższe koszty handlu lądowego, możliwość powołania za darmo 50% ludności, brak kosztów utrzymania na terytorium przeciwnika i bardzo mały u siebie, możliwość blokowania handlu między sąsiadującymi prowincjami i czerpania z tego dochodów, każdy potomek +2 do um. wojskowych, dowódcy za śmiesznie niską cenę z bonusem +1, brak tolerancji.
Offline